Laura Lepistö antaa vinkit oman sisäisen voiman löytämiseen: ”Kun pitää huolta kehostaan, on henkisten voimavarojen hyödyntäminen helpompaa”

Laura Lepistö antaa vinkit oman sisäisen voiman löytämiseen: ”Kun pitää huolta kehostaan, on henkisten voimavarojen hyödyntäminen helpompaa”

Tiukkojen urheilu-, opinto- ja työhaasteiden myötä Laura Lepistö on oppinut, kuinka oman kehon kunnioittaminen auttaa viemään itsensä äärimmäisiin suorituksiin. Hän soisi kaikkien ymmärtävän, kuinka kehosta ja mielestä huolehtiminen auttaa saamaan koko potentiaalin käyttöön.

Suomen kaikkien aikojen menestynein taitoluistelija Laura Lepistö on nähty tänä syksynä tanssiparketilla Tanssii tähtien kanssa -kilpailussa. Entinen huippu-urheilija on nauttinut jokaisesta hetkestä, jonka on saanut treenata ja esiintyä.

”Kun lopetin aktiiviurani, huomasin nopeasti, kuinka kroppa oikein kaipasi liikettä. Istumista vaatineet opinnot ja työt jumittivat kehon, joten jatkoin liikkumista, tosin vähemmän tavoitteellisesti. Olen viime vuosina pitänyt peruskuntoa yllä lähinnä juoksun, joogan ja salitreenin avulla”, Lepistö kertoo.

Lepistön innostus liikuntaan sai alkunsa lapsuudessa. Hän nousi luistimille 3,5-vuotiaana, ja kolmilapsisen perheen yhteisiin harrastuksiin kuuluivat muun muassa pyöräretket ja uinti. Kun Lepistön ja isosiskon taitoluistelutreenit olivat ohi, perhe saattoi lähteä vielä pulkkamäkeen.

”Opin lapsuudenkodissani, että liikunta on paras tapa viettää vapaa-aikaa. Liikunnasta saa ihan älyttömästi virtaa, ja olenkin ollut lapsuudesta asti täynnä energiaa”, Lepistö kertoo.

Kun keho voi hyvin, sisäisen voiman saa käyttöön parhaiten

Kilpaurheilu-uran aikana Lepistö koki lukuisia kertoja, kuinka hänen sisällään on enemmän voimaa, kuin mitä hän olisi osannut kuvitellakaan. Hän kertoo muistavansa ikuisesti, kuinka aloitti valmistautumisen vuoden 2009 EM-kisoihin.

”Vuotta aiemmin kovat tavoitteet ja kotiyleisön edessä luisteleminen ahdistivat. Aloitin kuitenkin huolellisen valmistautumisen niin henkisesti kuin fyysisestikin, ja kisoihin menin rohkeana, täynnä voimaa ja ilman pelkoja. Se ero lähtötilanteesta kisa-areenalle oli aivan mieletön.”

Hän uskookin, että ihmisillä on hurjasti enemmän voimavaroja, kuin mitä he itse uskovat. Kaikki lähtee kuitenkin omasta fyysisestä ja henkisestä hyvinvoinnista. Ilman niitä ei ole mitään.

”Kun kunnioittaa oman kehon hyvinvointia parhaalla mahdollisella tavalla, on myös henkisten voimavarojen hyödyntäminen helpompaa”, hän uskoo.

Kalsium, magnesium ja vitamiinit tärkeässä roolissa

Miten Laura Lepistö sitten huolehtii oman kehonsa hyvinvoinnista? Kaiken perustana on ruokavalio, joka pohjautuu ravintorikkaaseen ja laadukkaaseen kotiruokaan. Runsas aamupala on päivän tärkein ateria, ruokarytmistä on pidettävä kiinni, eikä vuorokaudesta ilman vähintään yhtä lämmintä ateriaa tule mitään.

Lepistö saattaa valmistaa jääkaappiin isomman määrän esimerkiksi makaronilaatikkoa tai erilaisia pastoja, joita on helppo lämmittää kiireisen viikon varrella. Tanssisalille sopivat hyvin couscous- ja kvinoaruoat esimerkiksi tonnikalalla täydennettynä. Viime vuosina Lepistö on vähentänyt ruokavaliostaan niin punaista lihaa kuin lehmänmaitoakin. Maidon tilalle ovat tulleet kasvijuomat.

”Juustoja syön, mutta myös jogurttia olen vähentänyt. Olenkin pohtinut, saanko ruokavaliostani riittävästi kalsiumia. Nykyään puhutaan paljon maitotuotteiden vähentämisestä, mutten ole juuri lukenut siitä, miten kalsium tulisi korvata.”

Lepistö tietää, että kalsium edistää lihasten normaalia toimintaa ja antaa luustolle lujuuden. Juuri lihasten ja luuston hyvinvointi ovat molemmat äärettömän tärkeitä asioita niin urheilijan kuin aktiiviliikkujankin kannalta. Liikkujalle tärkeä kivennäisaine on lisäksi magnesium, jonka tiedetään nopeuttavan lihasten ja hermoston palautumista treenin aiheuttamasta kuormituksesta sekä auttavan vähentämään väsymystä ja uupumusta.

Hän onkin hiljattain ryhtynyt käyttämään Calcifit Active -ravintolisää, joka on tarkoitettu liikkuville ihmisille avuksi kalsiumin, magnesiumin ja vitamiinien saantiin. Tuote tähtää luuston ja lihasten hyvinvointiin, ja siinä on mukana energisyyteen vaikuttavia hivenaineita. Kaksi tablettia päivässä vastaa koko kalsiumin päivittäistä tarvetta. Yksi tabletti riittää, jos käyttää jonkin verran maitovalmisteita tai kalsiumilla rikastettuja valmisteita.

”Minulle fyysinen jaksaminen sekä luuston ja lihasten hyvinvointi ovat todella tärkeitä asioita, sillä ilman niitä ei ole hyvää arkea. Ne ovat äärettömän tärkeässä asemassa myös siinä, että uskallan tavoitella unelmiani. Olen lukuisia kertoja hyödyntänyt voimaa sisälläni, mennyt kohti pelottavia asioita ja noussut rajojeni yli niin urheilu-uralla kuin myöhemmin esimerkiksi kauppakorkeaan hakiessani ja työkuvioissa”, nykyään yrittäjänä markkinoinnin parissa työskentelevä Lepistö kertoo.


Laura Lepistö kannustaa kaikkia uskomaan itseensä ja hyödyntämään piileviä voimiaan omien unelmien ja tavoitteidensa toteuttamisessa. ”Kaiken perustana on oman kehon hyvinvointi, jolloin myös henkisten voimavarojen hyödyntäminen on helpompaa.”

Ravitsemusterapeutti: ”Lauralle kalsiumlisä on hyvä täydennys”

Ravitsemusterapeutti Reijo Laatikaisen mukaan kaikkien on tärkeää huolehtia kalsiumin saannista muun muassa lihasten ja luuston hyvinvoinnin vuoksi.

”Kalsiumin saanti on erityisen tärkeää kasvuiässä, mutta yhtä lailla koko elinkaaren aikana”, Laatikainen sanoo.

Kasvipohjaisiin juomiin lisätään yleensä maitoa vastaava määrä kalsiumia ja D-vitamiinia. Tosin poikkeuksena ovat luomutuotteet, joihin näitä ei ole lisätty. Joissakin kaurajogurteissa kalsiumia on, mutta toisista se puuttuu.

”Jos ei käytä maitotuotteita ja haluaa juoda esimerkiksi luomukaurajuomia, täytyy kalsiumin saantiin kiinnittää ehdottomasti huomiota. Tällaista ruokavaliota noudattavat ovat riskiryhmässä kalsiumin puutteen osalta”, Laatikainen sanoo.

Laura Lepistön ruokavaliossa hän uskoo kalsiumlisän olevan hyvä täydennys.

”Lauran kalsiumin saanti näyttäisi olevan pitkälti juuston varassa, vaikka toki kalsiumia tulee jonkin verran myös kasvikunnan tuotteista. Jos juustoa on vähemmän kuin 30–40 grammaa päivässä, arvelen Lauran tarvitsevan kalsiumlisää”, Laatikainen sanoo.

Laatikaisen mukaan näyttäisi siltä, että Lepistö saa ruokavaliostaan riittävästi magnesiumia. Sen ottamisesta lisäravinteena ei ole kuitenkaan haittaa, ja usein magnesiumista puhutaankin juuri kramppien ehkäisijänä.

”Jos kokee saavansa magnesiumista apua lihaskramppien ehkäisyyn, niin toki sitä kannattaa käyttää. Näyttää siltä, ettei magnesiumlisän käyttö aiheuta riskejä”, Laatikainen sanoo.

Tämän vuoksi kalsiumin saanti on välttämätöntä jokaiselle

  • Pitää luuston kunnossa
    Kalsium pitää luuston lujana. Kalsium varastoituu luustoon, joka kehittyy noin 30-vuotiaaksi asti. Aikuisen luustossa kalsiumia on noin kilon verran, ja osa siitä vaihtuu päivittäin luun uudismuodostuksen seurauksena. Sen vuoksi onkin tärkeää, että myös aikuiset saavat kalsiumia ruokavaliostaan päivittäin. Vahva luusto ei haurastu niin helposti, jolloin luusto pysyy hyvässä kunnossa kaiken ikää.
  • Auttaa pitämään hampaat hyvänä
    Liian vähäinen kalsiumin saanti tai muu häiriö kalsiumin aineenvaihdunnassa vaurioittaa hammaskiillettä.
  •  Edistää lihasten toimintaa
    Elimistön kaikki solut tarvitsevat kalsiumia, sillä se säätelee monia tärkeitä elintoimintoja, kuten esimerkiksi sydämen, lihasten ja hermoston toimintaa. Kalsium vaikuttaa myös lihaksiin ja vereen edistäen normaalia lihasten toimintaa ja veren hyytymistä.