Tunnetko foolihapon ja folaatin hyödyt?

Tunnetko foolihapon ja folaatin hyödyt?

Folaatti edistää normaaleja psykologisia toimintoja sekä immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.

Moni yhdistää B-ryhmän vitamiineihin luettavan folaatin ja siitä elintarvikkeissa käytettävän synteettisen foolihapon raskausaikaan ja sikiön kehittymiseen. Todellisuudessa folaatista hyötyvät ihan kaikki.

Folaatti edistää normaaleja psykologisia toimintoja sekä immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. Lisäksi se auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta.

”Folaatti on keskeinen ravintoaine. Vähäistä tutkimusnäyttöä on siitä, että folaatti saattaa vaikuttaa positiivisesti mielialaan”, ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen kertoo.

Folaatin puutostilalle altistavat muun muassa liian yksipuolinen ravinto, joka sisältää vähän tai ei lainkaan kasviksia, pitkäaikainen alkoholinkäyttö, tupakointi, e-pillereiden käyttö, epilepsialääkkeet ja tulehduskipulääkkeet.

”Lisäksi folaatin puutostilalle voivat altistaa myös keliakia ja muut suolistosairaudet, jotka ehkäisevät folaatin imeytymistä”, lääkäri Olli Sovijärvi sanoo.

Mistä saa folaattia?

Ravinnosta folaattia saa parhaiten täysjyväviljoista, palkokasveista ja tummanvihreistä lehtikasviksista, kuten parsakaalista, ruusukaalista, lehtikaalista ja rucolasta. Pähkinöistä maapähkinässä on eniten folaattia.

Lisäksi folaattia saadaan maksasta ja muista sisäelimistä.

”Ylipäätään folaattia saa runsaasti tummanvihreistä lehtikasviksista ja muista tummanvihreistä kasviperäisistä tuotteista”, Sovijärvi kertoo.

Folaatti ja raskaus

Foolihappoa tai folaattia suositellaan ottamaan ravintolisänä raskautta suunniteltaessa ja koko raskauden ajan. Riittävä folaatin saanti edistää raskauden aikaista kudosten kasvua sekä normaalia veren muodostumista.

”Voidaan sanoa, että folaatti tekee jatkuvaa DNA:n korjausta, eli se korjaa elimistöämme jatkuvasti. Siksi se on erityisen tärkeä niin raskautta suunnitteleville, raskaana oleville kuin muillekin ihmisille”, Sovijärvi perustelee.

Kalsium ja D-vitamiini myös tärkeät

Voidakseen hyvin ihminen tarvitsee folaatin lisäksi tietysti valtavan paljon muutakin, muun muassa monia tärkeitä elintoimintoja säätelevää ja luustoa lujittavaa kalsiumia sekä D-vitamiinia, joka edistää kalsiumin imeytymistä.

Aikuisten kalsiumin saantisuositus on 800 mikrogrammaa vuorokaudessa.

Keskivertosuomalaiselle maitotuotteet ovat tärkein kalsiumin lähde ravinnossa, ja ilman niitä on haastavaa saada päivittäistä kalsiumsuositusta.

”Peräti 60 prosenttia suomalaisen keskivertoihmisen kalsiumista tulee maitotuotteista”, ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen kertoo.

”Usein kasvipohjaisiin juomiin on lisätty kalsiumia ja D-vitamiinia maidon kalsium- ja D-vitamiinitasoja vastaava määrä. Poikkeuksena tosin ovat luomukasvijuomat, joihin näitä ei ole lisätty, kuten ei myöskään moniin kaurajogurtteihin”, Laatikainen sanoo.

Muita kalsiumlähteitä ovat muun muassa kirjolohi, taimen, tofu, soijarouhe, manteli, tahini, mustaherukat, appelsiinit ja parsakaali.

”Juustot, erityisesti pitkään kypsytetyt juustot, ovat erinomainen kalsiumin lähde”, Sovijärvi kertoo.

Tärkein D-vitamiini on D3-vitamiini, jota syntyy kesällä runsaasti ihossa auringon ultraviolettisäteilyn vaikutuksesta. Luonnollisissa elintarvikkeissa D3-vitamiinia on merkittäviä määriä vain kalassa, jota tulisikin syödä vähintään kaksi kertaa viikossa.

Foolihappo, kalsium ja D-vitamiini yhdestä lähteestä

Jotta voi olla varma siitä, että saa kalsiumia, foolihappoa ja D-vitamiinia varmasti oikean määrän, nämä elintärkeät ainesosat voi ravinnon lisäksi optimaalisen saannin takaamiseksi ottaa purkista.

Calcifit-sarjan Vital-tuote on tarkoitettu erityisesti luuston ja lihasten hyvinvointiin. Se sisältää aikuiselle sopivan määrän kalsiumia ja D-vitamiinia, ja tuotteessa on lisäksi mukana tärkeää foolihappoa.

”Jos tietää, ettei syö folaattia sisältäviä ruokia, foolihapon ottaminen purkista on järkevää. On huomattu, että mitä vähemmän ihmisen on syötävä pillereitä, sitä helpommin ne tulee myös otettua”, Laatikainen sanoo.

 

 

Lähteet

  • Lääkäri Olli Sovijärven haastattelu
  • Ravitsemusterapeutti Reijo Laatikaisen haastattelu

Kiinnitä huomiota folaatin saantiin, jos tunnistat näistä itsesi

  • Syöt yksipuolisesti ja vähän tai et lainkaan kasviksia
  • Olet käyttänyt pitkään ja runsaasti alkoholia
  • Sairastat keliakiaa tai muita suolistosairauksia
  • Tupakoit
  • Käytät e-pillereitä
  • Käytät epilepsialääkkeitä
  • Käytät tulehduskipulääkkeitä